A Playful and Connected Brand

Wat zijn de resultaten?

Hoe bereiken we onze resultaten?

  • Met het groeiende aantal smartphones in Nederland, wordt veiligheid een steeds belangrijker thema. Onderzoek wijst uit dat één op de vier  mensen hun telefoon een keer verliest. Onze klanten blijken niet goed op de hoogte te zijn van de mogelijke nare gevolgen. Daarom hebben wij het afgelopen jaar de campagne ‘Your phone is your everything’ gevoerd om mensen te wijzen op wat er gebeurt als je je telefoon kwijtraakt. Vodafone biedt verschillende oplossingen om de gevolgen daarvan te minimaliseren, zoals bijvoorbeeld een back-up van je gegevens en specifieke verzekeringen. 
  • In de samenwerking met The Voice of Holland hebben we dit jaar opnieuw iets extra’s kunnen brengen voor de doelgroep. In de vorige seizoenen lieten wij de kijkers - via second screen -  al meepraten en - via de Thuiscoach app -  meebeslissen. Dit jaar konden de kijkers ook echt meedoen. Via de extra zondag uitzending van The Voice of Holland en de Singing Sunday app konden kijkers zelf meezingen met dezelfde nummers die de talenten op vrijdag in de live show zongen. Zo kregen onze klanten via hun mobiele telefoon een nieuwe TV ervaring.
  • Met ons eigen programma Vodafone Firestarters laten we zien hoe de digitale wereld industrieën verandert. Firestarters richt zich op de voorlopers binnen muziek, mode, film, fotografie, media en kunst. Wij bieden masterclasses, live interviews, online documentaires en workshops in het Firestarters Forum en op events als Amsterdam Fashion Week, IDFA, PICNIC, TEDx, Museumnacht en Amsterdam Dance event.

Wat zijn de resultaten tot nu toe?

  • De Campaign Health Tracker  onderzoeken laten zien dat er in de Cut-Through scores van onze campagnes een stijgende lijn zit. Onze laatste campagne ‘Your phone is your everything” had een Cut-Through score van 55. Dit betekent dat 55% van de respondenten de campagne heeft gezien en gekoppeld heeft aan Vodafone.
  • In de Brand Equity Score staan wij momenteel op nummer twee met een score van 13,9.

Klanten betrokken bij campagne

Als startpunt van de campagne ‘Your phone is your everything’ zijn we in dialoog gegaan met onze klanten op social media. Wij vroegen gebruikers naar hun ervaring met het verlies  van hun telefoon en de gevolgen daarvan. De meest aansprekende voorbeelden hebben wij in TV commercials verwerkt. Om te benadrukken dat het om waargebeurde verhalen ging, kwamen de klanten die het betrof zelf in beeld om hun verhaal toe te lichten. Daarnaast hebben we een experiment gedaan onder de naam ‘The lost phone’ waarbij we 100 telefoons ‘kwijtraakten’ op verschillende locaties in Nederland zoals in een bar of in de trein. Uit het experiment bleek dat de plek waar je een telefoon kwijtraakt, invloed heeft op de kans dat je hem terugkrijgt. Met deze campagne hebben we 90% van onze doelgroep bereikt. Onze klanten waardeerden de campagne en vonden het vooral behulpzaam. Daarnaast zagen we een enorme stijging in de vraag naar onze apps en proposities om je telefoon en data te beschermen.

Hoe meten we de resultaten?

  • De Brand Equity Share meet de merkperceptie onder Nederlandse consumenten ten opzichte van concurrenten en is gebaseerd op vijf componenten: prestatie, emotie, waarde, onderscheidend vermogen en merkbekendheid (door onderzoeksbureau Millward Brown). 
  • Voor elke grote campagne meten we de Cut Through Score via de Campaign Health Tracker. Hiermee wordt campagneherkenning gemeten en of de consument de campagne koppelt aan Vodafone (door onderzoeksbureau Millward Brown).
  • Daarnaast meten we het aantal volgers op onze sociale media.
2012 2013 Vodafone Magazine