Hoe wij waarde creëren

Klaar voor de toekomst

De vooruitzichten blijven uitdagend in het licht van het huidige economische klimaat en de kostenbesparingen van de overheid. De concurrentie in de markt zal verder toenemen. Daardoor verwachten we dat de omzetgroei van mobiele diensten in het volgend boekjaar marginaal negatief zal zijn in vergelijking met dit jaar. Met het huidige tariefportfolio (inclusief Vodafone RED) zullen we naar verwachting wel in staat zijn ons marktaandeel te vergroten. We verstevigen de grip op de markt voor vaste telefonie, in zowel de zakelijke als consumentenmarkt en we blijven investeren in de capaciteit en dekking van ons netwerk door het uitrollen van het 4G-netwerk. De huidige status met betrekking tot de financiering en personeel zal in het komende boekjaar naar verwachting hetzelfde blijven.

Onze focusgebieden voor de komende jaren zijn:

  • Data diensten: de toegankelijkheid en ontwikkeling van (nieuwe) mobiele datadiensten is een belangrijk speerpunt met het alsmaar toenemende gebruik van mobiel internet en het managen van de daarmee gepaard gaande privacy en veiligheidsaspecten.
  • Netwerk: voor onze producten en diensten hebben we het beste datanetwerk en de beste IT systemen nodig. We streven daarom naar een snelle uitrol van HSPA+ (voor 3G) en LTE (voor 4G). Ook blijven we investeren in energie-efficiency. Dit doen we o.a. door ISO 14001 certificering in 2013.
  • Klant ervaring (Customer experience): We streven naar een optimale dienstverlening voor onze klanten en een juiste prijs/ kwaliteit verhouding. Ook introduceren we nieuwe diensten om telefoons terug te kopen van klanten en breiden we de voorlichting aan ouders over veilig mobielgebruik voor kinderen uit.
  • Geïntegreerde vaste en mobiele communicatie voor de zakelijke en consumenten markt: Omdat werknemers mobieler worden en smartphones en laptops steeds veiliger, is de convergentie tussen vaste en draadloze communicatie steeds belangrijker. Daarnaast bieden we ook thuis vast internet, spraak en TV aan. Om de positie op de markt voor vaste breedbanddiensten te verstevigen en uit te breiden heeft Vodafone in mei 2013 Wiericke overgenomen, een leverancier van triple play diensten (internet, televisie, telefonie) over glasvezel.
  • Nieuwe diensten: innovaties richten zich vooral op machine-to-machine toepassingen, mobile commerce (betalen en verzilveren van een kortingsbon met je mobiel) en afrekenen via de mobiele rekening. Speciale aandacht is er voor het stimuleren van innovaties in de gezondheidszorg.

Altijd een challenger

Door constant de status quo uit te dagen, hebben we doorbraken gerealiseerd ten gunste van onze klanten.

  • 1995:  Libertel was de eerste concurrent voor KPN
  • 1999:  Libertel was de eerste die prepaid introduceerde op de Nederlandse markt
  • 2004:  Vodafone was de eerste die het UMTS netwerk in Nederland introduceerde
  • 2010:  Vodafone was de eerste en enige die 28.8 Mbps aanbood op de Nederlandse markt
  • 2010:  Vodafone was de eerste die data integreerde in de basis abonnementen
  • 2011:  Vodafone betrad de consumenten glasvezelmarkt met Vodafone Thuis (internet, bellen en tv)
  • 2013:  Vodafone was de eerste die hogere snelheid introduceerde door het aanbieden van dual carrier op het 3G-netwerk
Strategische pijlers Ons doel KPI 2012/2013 KPI 2013/2014
A great place to work Het creëren van een inspirerende werkomgeving en investeren in betrokken en effectieve medewerkers.
  • Score van minimaal 75% op de Employee Engagement Index

  • Score van minimaal 24 op de Employee Net Promotor Score

  • Een groei van 2,5% van het aantal vrouwen in het topmanagement ten opzichte van het vorig boekjaar (2011/2012: 28%)

  • Employee Engagement Index ≥ 80 (+4)
  • Management Index ≥ 75 (+3)
  • Employee Net Promotor Score (ENPS) > 30 (+9)
  • Simplicity score ≥ 50 (+5)
The easiest place to do business Het creëren van een optimale klantervaring door het op toegankelijke wijze bieden van een consistente en eenvoudige dienstverlening.
  • 1e plaats op de Net Promotor Score (NPS met min. 5pt afstand van de daarna best scorende concurrent).
  • Score van >80% op Customer Effort Score.
  • 100.000 gebruikte telefoons inzamelen.
  • Net Promotor Score (NPS): +5
  • Customer Effort Score (CES) +10pp
  • Channel CES > 85%
  • 120.000 gebruikte toestellen inzamelen voor recycling en hergebruik
Building for the Future Het ontwikkelen van een betrouwbare en stabiele infrastructuur die de enorme datagroei in de toekomst aankan. Tegelijkertijd willen we onze negatieve impact op het milieu verminderen en investeren in innovatieve producten en diensten waarmee we oplossingen bieden voor maatschappelijke vraagstukken.
  • Vernieuwen en verbeteren van het netwerk in 4 fasen: oplevering fase 1, start fases 2-4.
  • Vernieuwen en verbeteren van de IT infrastructuur in 2 fases: oplevering fase 1.
  • Milieu: CO2-reductie van 50% in 2020 ten opzichte van 2006/2007.
  • 30% energie-efficiënter in 2020 ten opzichte van 2005 2% energie-efficiënter per jaar.
  • Netwerkinnovatie: oplevering van fase 2, 100% conform programma eisen: 40% van de 3G sites zijn in maart 2014 vernieuwd.
  • IT infrastructuur: oplevering van IT-project voor het vernieuwen en verbeteren van de IT infrastructuur, 100% conform programma-eisen.
  • Milieu: CO2-reductie van 50% in 2020 ten opzichte van 2006/2007.
  • 30% energie-efficiënter in 2020 ten opzichte van 2005, 2% energie-efficiënter per jaar.
  • ISO 14001 certificering voor milieu en beveiligingsstandaard ISO 27001 voor het beheren en beveiligen van waardevolle (klant) data.
  • Innovatieve producten en diensten:
    • Marktleider blijven in Machine-to-machine (M2M)
    • Ontwikkeling en uitrol van nieuwe datadiensten
A Playful and Connected Brand We willen een energiek en uitdagend telecombedrijf zijn dat klanten een uitstekend netwerk, goede service, innovatieve diensten en een goede prijs-kwaliteitverhouding biedt. Dit kunnen we alleen realiseren door toegankelijk, open en makkelijk benaderbaar voor klanten te zijn en met hen in dialoog te gaan.
  • Merkdoelstelling: Brand Equity Score (BES) 15
  • Campagnedoelstelling: Campaign Health Tracker Cut Through Score 40 / 50
  • Merkdoelstelling: Brand Equity Score (BES) 14,5
  • Campagnedoelstelling: Campaign Health Tracker Cut Through Score 50 / 60
An Improved and Leading Reputation Het verbeteren van onze reputatie door het analyseren van de behoeftes van elke stakeholder, zodat we de juiste onderwerpen met de juiste personen bespreken, daar zo goed mogelijk op anticiperen, daadwerkelijk acteren en over communiceren.
  • Een plaats in de top 10 van RepTrack
  • Een plaats in de top 10 van de Transparantie–benchmark
  • Een plaats in de top 10 van RepTrack
  • Een plaats in de top 10 van de Transparantie–benchmark
Our financial Performance Het leveren van solide financiële prestaties op operationele omzet, marge en kasstroom, wat resulteert in een groeiend marktaandeel in de mobiele telecommarkt en een verbeterde winstgevendheid.
  • Focus op winst uit mobiele diensten.
  • Hogere kostenefficiency om EBITDA zeker te stellen.
  • Verhogen van de investeringen in de geconvergeerde business en solide kapitaal investeringen in mobiel.
  • Focus op winst uit mobiele diensten.
  • Hogere kostenefficiency om EBITDA zeker te stellen.
  • Verhogen van de investeringen in de geconvergeerde business en solide kapitaal investeringen in mobiel (LTE).
2012 2013 Vodafone Magazine